Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2009

Έλλειψη Στρατηγικής και Συνεχής Αντιγραφή Ανταγωνισμού - Microsoft Vs Apple

Όλοι γνωρίζουμε την εταιρία Apple και την αλματώδη πορεία της την τελευταία δεκαετία, χάρη στην αστείρευτη πηγή εσωτερικής καινοτομίας, στο πρωτοποριακό marketing και στο "αιχμηρό" design των προϊόντων και των καταστημάτων της. Αυτά τα στοιχεία έχουν γιγαντώσει την Apple εκτοξεύοντας την κερδοφορία της σε επίπεδα ρεκόρ, δημιουργώντας αποθεματικά μαμούθ $29 δισεκατομμυρίων και εικοσαπλασιάζοντας την αξία της μετοχής της σε 10 χρόνια (από περίπου $9 σε $200 την τρέχουσα περίοδο).

Φυσικά αυτή η εξέλιξη δε θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη από τον άσπονδο εχθρό της Apple, τη Microsoft.

Το μεγάλο μειονέκτημα, όμως, της γνωστής μας Microsoft, είναι ότι πάσχει από παντελή έλλειψη προσαρμοστικότητας. Εξακολουθεί να στηρίζεται στην - ομολογουμένως - μυθική επιτυχία των Windows που εμφανίστηκαν πριν από μερικές δεκαετίες και ενός ή δύο ακόμη κερδοφόρων προϊόντων (βλέπε Office). Αυτό οδήγησε σε έναν απίστευτο συντηρητισμό και μία φανατική προσπάθεια έκθλιψης του μέγιστου κέρδους από αυτά τα καθιερωμένα προϊόντα, ενώ η βασική λειτουργία της καινοτομίας, της δημιουργίας νέων προϊόντων και της προσαρμογής σε σύγχρονα και μελλοντικά δεδομένα αγνοήθηκε πλήρως. Η πρακτική αυτή της Microsoft φαίνεται να παίρνει τη μορφή της καταδίκης της, όπως αρχίζουν και δείχνουν οι εξελίξεις. Στην απόγνωσή της έχει βρει το "αποκούμπι" και την πηγή έμπνευσης στο πρόσωπο της Apple. Παρ' όλο που η Microsoft στηρίζεται πλέον σε απαρχαιωμένες επιχειρηματικές δομές και έχει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την Apple, αυτό δεν την εμποδίζει να την αντιγράφει πιστά και συστηματικά με τραγελαφικά αποτελέσματα για τους καταναλωτές.

Ύστερα από την αντιγραφή του Ipod με το λανσάρισμα του Zune, την αντιγραφή ακόμη και του λειτουργικού συστήματος της Apple - Mac OS X - και προσαρμογή του στο εικονικό λειτουργικό της Microsoft - Windows -, ήρθε η ώρα να αντιγράψει και τη retail στρατηγική της Apple ανοίγοντας το πρώτο της κατάστημα στην Αριζόνα των ΗΠΑ. Το κατάστημα αυτό, όπως περιγράφει ένας εκ των πρώτων επισκεπτών του, θα μπορούσε να είναι κατάστημα της Apple αν άλλαζε κανείς τα λογότυπα. Είναι τόσο πιστή η αντιγραφή ώστε ακόμη και το καινοτομικό genius bar της Apple (σημείο τεχνικής εξυπηρέτησης πελατών) απέκτησε τον σωσία του στο κατάστημα της Microsoft με τη (μετ)ονομασία "Microsoft Gurus.



Η έλλειψη στατηγικής ποτέ δεν εξασφάλισε θετικά αποτελέσματα. Αρκεί να δούμε που θα οδηγήσει αυτή η τακτική τη Microsoft σε βάθος χρόνου.

2 σχόλια:

Joanna - Business Mindset είπε...

Καλησπέρα, βρήκα το blog σου μέσω μίας αναζήτησης μου για Ελληνικά Business Blogs. Υπάρχει ένα νέο ρεύμα και μια νέα επιχειρηματική ιδέα, άκρως διαδεδομένη στο εξωτερικό (English speaking countries) και πλέον έχει έρθει και στην Ελλάδα μας: Personal Development - Life Coaching. Θα χαρώ να μιλήσουμε πάνω σ'αυτο furthermore. Συγχαρητήρια για το ιστολόγιο σου και την προσπάθεια σου αυτή και Καλή Χρονια!

Χαιρετισμούς,
Ιωάννα Βαΐου

Aris είπε...

Γεια σου Ιωάννα και σ'ευχαριστώ. Έχω μετακομίσει πλέον στη Νέα Υόρκη (όπου νομίζω ότι βρισκόσουν ή βρίσκεσαι και εσύ), γι'αυτό και οι αναρτήσεις στο ιστολόγιο έχουν πλέον αραιώσει (δυστυχώς)...

Θα χαρώ να ακούσω περισσότερα για personal development. Μπορείς να μου στείλεις απ'ευθείας e-mail στο syndermis@gmail.com .