Πέμπτη 17 Ιουλίου 2008

Ambient Media - Η Νέα Τάξη Πραγμάτων στη Διαφήμιση


Ενδεχομένως να μην έχετε ακούσει τον όρο, αλλά τα "ambient media" εκφράζουν έναν νέο ριζοσπαστικό κλάδο στην επιστήμη της διαφήμισης, εισάγοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητα σε έναν χώρο που έπασχε από έλλειψη των παραπάνω τα τελευταία χρόνια. Τη στιγμή που οι καταναλωτές γυρνάνε την πλάτη στην απλή διαφήμιση, δεν μπορούν παρά να θαυμάσουν και να παίξουν με μία ambient εφαρμογή. Πρόκειται για εναλλακτικά ή μη-παραδοσιακά διαφημιστικά μέσα που δρουν σε κεντρικές τοποθεσίες και αλληλεπιδρούν με τους περαστικούς. Συνήθως παράγουν μαζική έλξη ενδιαφέροντος, τροφοδοτούν με τον καλύτερο τρόπο το word of mouth και προκαλούν τον ενθουσιασμό και θαυμασμό των γύρω.

Τα ambient media είναι η (φθηνή) λύση για τις επιχειρήσεις με στενούς προϋπολογισμούς ή που αντιμετωπίζουν αποκλεισμό από παραδοσιακά μέσα διαφήμισης. Είναι επίσης η λύση στη φθίνουσα αποδοτικότητα των παραδοσιακών διαφημιστικών μέσων και στην ανάγκη για ακριβή στόχευση της αγοράς-στόχου. Τέλος, είναι η καλύτερη λύση για διαφήμιση σε εξωτερικούς χώρους ή χώρους πωλήσεων (POS).

Προσωπικά, θαυμάζω την επανάσταση που φέρει η ambient διαφήμιση και λατρεύω τη φαντασία που εσωκλείει και τη διαδραστικότητα που τη χαρακτηρίζει.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί όλη η επικοινωνιακή στρατηγική του Mini Cooper σε όλες τις άκρες της γης, που ανήγαγε το αναβιωμένο cult αυτοκινητάκι σε must gadget και του προσέδωσε απόλυτα μοντέρνο και σύγχρονο χαρακτήρα, φρεσκάροντας συνεχώς το προφίλ του και τις πωλήσεις του. Η υψηλότατη απόδοση των ambient εφαρμογών που χρησιμοποιήθηκαν και ο συνδυασμός με τα ευχάριστα συναισθήματα που παρήγαγαν αυτές, διαμόρφωσαν μία μοναδική και άκρως θελκτική υπόσταση για το Mini στο μυαλό των καταναλωτών.

Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα και οι ιδέες και εφαρμογές των Ambient Media ανεξάντλητες. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, λόγω έλλειψης νομικού πλαισίου και καινοτομίας (όπως έχω πολλές φορές αναφέρει), η ambient διαφήμιση δεν έχει εισχωρήσει σε ιδιαίτερο βαθμό στον επιχειρησιακό κόσμο και παρατηρείται μία εμμονή στα παραδοσιακά μέσα, παρά τη χαμηλή αποδοτικότητά τους. Η Αγγλία θεωρείται πρωτοπόρος σε τέτοιου είδους εφαρμογές, ενώ στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη 3-4 διαφημιστικές εταιρίες που ασχολούνται αποκλειστικά με το αντικείμενο. Ας ελπίσουμε ότι ο ambient άνεμος του εξωτερικού θα κυριεύσει και την Ελλάδα.