Τρίτη 1 Ιουλίου 2008

Η Δύναμη της Απλότητας - BP Vs Shell


Όλοι είμαστε οικείοι με τον σχετικά πρόσφατο "πόλεμο" στην πώληση βενζίνης σε retail επίπεδο, ιδιαίτερα μεταξύ της BP και της Shell, στην Ελληνική αγορά.



Η Shell άρχισε να ξεδιπλώνει τη στρατηγική της εισάγοντας στην Ελληνική αγορά τα sub-brands V-Power και V-Power Racing, ενώ παράλληλα ανέπτυξε και ένα πρόγραμμα πιστότητας (loyalty scheme) σύμφωνα με το οποίο οι πελάτες της κέρδιζαν πόντους ανάλογα με την κατανάλωση / αγορά βενζίνης, τους οποίους εξαργύρωναν σε διάφορα δώρα. Η στρατηγική ήταν ιδιαίτερα έξυπνη και καλά οργανωμένη, αλλά είχε την ατυχία να βρεθεί αντιμέτωπη με μία ιδιοφυή "απάντηση" από την αντίπαλη BP.

Η δύναμη της στρατηγικής της BP βασίστηκε στην απλότητα, της οποίας η χρήση εξυμνείται από κάθε λόγιο του επιχειρηματικού χώρου και για χρήση σε κάθε επίπεδο. Επίσης, η απλότητα βρίσκει τέλεια εφαρμογή στην πολυάσχολη ζωή του σύγχρονου καταναλωτή, αφού καταφέρνει να του εξασφαλίσει ένα από τα πολυτιμότερα πλέον αγαθά, τον χρόνο. Η BP, λοιπόν, εισήγαγε μόνο ένα sub-brand, τη βενζίνη Ultimate 100 οκτανίων, με τιμή μεταξύ των δύο επιλογών της Shell. Αυτό απλοποίησε πολύ τη διαδικασία επιλογής του καταναλωτή, προσφέροντας μία λύση ποιοτική και λογικά τιμολογημένη (υψηλότερα οκτάνια από ανταγωνιστικές προτάσεις και χαμηλότερη τιμή). Αυτό συνδυάστηκε και με ένα "φρεσκάρισμα" του brand της BP με ανασχεδιασμένο λογότυπο και χρήση πιο ζωηρού λαχανί χρώματος, δίνοντας μία φρέσκια διάσταση στην εταιρία. Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε με τη σύλληψη του δικού της προγράμματος πιστότητας από την BP, το οποίο αποτέλεσε την προσωποποίηση της απλότητας. Αντί ο πελάτης να χρειάζεται να μπει στο κατάστημα για να "χρεωθεί" τους πόντους του, να συμβουλευτεί τον κατάλογο της εταιρίας για να ενημερωθεί για τις ποικίλες επιλογές δώρων και να παρακολουθεί συνεχώς την συγκομιδή του για να αποφασίσει ποιο δώρο να επιλέξει και πότε, η BP προσέφερε "άμεσα", αντικείμενα ευρείας χρήσης για κάθε υπέρβαση ενός ορίου αγοράς βενζίνης, δίνοντας και το κίνητρο της συμπλήρωσης της συλλογής κάθε σειράς οικιακών ειδών που σποραδικά εναλάσσονταν. Τα περιβόητα, πλέον, ποτήρια και πιάτα της BP αποτέλεσαν την ενσάρκωση της ιδιοφυούς της στρατηγικής και τη θριάμβευση της απλότητας στις λειτουργίες μίας πετρελαϊκής εταιρίας.


Μην ψάχνετε άδικα για πολύπλοκες στρατηγικές και περίεργες προωθητικές ενέργειες. Η απλότητα αμοίβει διότι αυτήν επιζητά ο καταναλωτής.